Podučavanje matematike pomoću glazbe
Slika 10.: Kratka glazbena rečenica u 4/4 mjeri
Jednako važan faktor u glazbi uz melodiju je i ritam. Glazbeni ritam temelji se na matematici, točnije razlomcima. U petom razredu osnovne škole, učenici se prvi put susreću s razlomcima. Jedan od najefikasnijih i najzanimljivijih načina učenja razlomaka, decimalnih brojeva i postotaka je pomoću glazbe. U npr. četvero četvrtinskoj mjeri (slika 10.), donji broj označava da je vrijednost jedne dobe četvrtinka, a gornji da jedan takt sadrži četiri dobe. Cijela nota ima dvije polovinke, 4 četvrtinke, 8 osminki, 16 šesnaestinki, itd. (slika 11.).
Slika 11.: vrijednosti trajanja nota
Nauka osnova glazbenog ritma može se primjeniti u raznim matematičkim zadacima:
- Učeniku se da notno crtovlje s nekoliko taktova, a on ga treba popuniti notama po izboru koje zadovoljavaju zadanu mjeru, npr:
- Pismeni sadatak:
Ime note | Izgled | Razlomak | Decimalni broj | Postotak |
cijela nota | ||||
polovinka | ||||
četvrtinka | 1/4 | 0,25 | 25% | |
osminka | ||||
šesnaestinka |
- Razred se podijeli u četiri grupe i svaka dobije jednu vrstu udaračkog instrumenta (npr. lupanje olovkom o stol, pljeskanje, lupanje nogama o pod i sl.). Jedna grupa kuca samo polovinke, druga četvrtinke, treća osminke, a četvrta šesnaestinke. Na znak profesorice, grupe bi mijenjale ritam. Ovakva vježba razvila bi učenicima osjećaj za ritam te bi lakše percipirali razlomke u praksi.
4.
Slika 12.: Kružni dijagram koji predstavlja jednu cijelu notu