MJERA I RITAM

Podučavanje matematike pomoću glazbe

Untitled9.png

Slika 10.: Kratka glazbena rečenica u 4/4 mjeri

Jednako važan faktor u glazbi uz melodiju je i ritam. Glazbeni ritam temelji se na matematici, točnije razlomcima. U petom razredu osnovne škole, učenici se prvi put susreću s razlomcima. Jedan od najefikasnijih i najzanimljivijih načina učenja razlomaka, decimalnih brojeva i postotaka je pomoću glazbe. U npr. četvero četvrtinskoj mjeri (slika 10.), donji broj označava da je vrijednost jedne dobe četvrtinka, a gornji da jedan takt sadrži četiri dobe. Cijela nota ima dvije polovinke, 4 četvrtinke, 8 osminki, 16 šesnaestinki, itd. (slika 11.).

Untitled0.png

Slika 11.: vrijednosti trajanja nota

Nauka osnova glazbenog ritma može se primjeniti u raznim matematičkim zadacima:

  1. Učeniku se da notno crtovlje s nekoliko taktova, a on ga treba popuniti notama po izboru koje zadovoljavaju zadanu mjeru, npr:

Untitled10

  1. Pismeni sadatak:
Ime note Izgled Razlomak Decimalni broj Postotak
cijela nota
polovinka
četvrtinka            Untitled12 1/4 0,25 25%
osminka
šesnaestinka
  1. Razred se podijeli u četiri grupe i svaka dobije jednu vrstu udaračkog instrumenta (npr. lupanje olovkom o stol, pljeskanje, lupanje nogama o pod i sl.). Jedna grupa kuca samo polovinke, druga četvrtinke, treća osminke, a četvrta šesnaestinke. Na znak profesorice, grupe bi mijenjale ritam. Ovakva vježba razvila bi učenicima osjećaj za ritam te bi lakše percipirali razlomke u praksi.

4.

Untitled11.png

Slika 12.: Kružni dijagram koji predstavlja jednu cijelu notu